Tuesday, December 21, 2010

" Pergilah dulu, nanti saya datang "

            salam.. nak tau tak bebaru ni aku pergi rumah Pak Cik Ami aku a.k.a abang kepada ayah aku.. hari tu dorang ada datang kedai, tapi aku tak de sebab ade event kat kolej aku.. so, bebaru ni aku pn ikut ayah aku pergi umah pak cik aku.. sekadar berbasa - basi.. how nice i'm.. huhuhu .. pak cik ami aku ade 5 orang anak, 2 dgn bini pertama 3 dgn bini kedua.. huhuhu sekarang aku nak cerita pasal anak pak cik aku dgn bini kedua.. 


           anak bini kedua ade 3 orang.. sulung hisyam a.k.a abg, kedua umairah a.k.a biyah/kakak & yg last akim a.k.a adik.. p.cik & m.cik aku bizi.. al-maklumlah laki bini polis.. dulu masa dorang kecik & menetap kat kuang, aku selalu la pergi jaga dorang.. tapi sekarang dorang dah pindah selayang.. so, nak jumpa dorang memang sgt2 susah.. 


           dah mak ayah bizi, dorang selalu tinggal kat rumah.. yepp,, tinggal kat rumah bersendirian tanpa pengawasan org dewasa.. dari pagi sampai malam karton je la jadik kwn dorang.. kesian kan.. ramai yg kata, karton boleh beri kesan negatif kat budak-budak, tapi dlm kes dorang ni aku rasa karton banyak bagi manfaat kat diorang.. tak percaya?? jom bace cerita pasal diorang ni..


 membaik pulih hubungan adik beradik


biasalah budak-budak, bergaduh tu biasalah.. aku ingat lagi aku pernah tengok karton dengan dorang, karton omputih yg anjing jadik watak utama.. tak tau la cerita ape.. anjing tu cakap, " kitakan adik beradik, tidak boleh kedekut " aku tengok je la kan.. x der pape effect pon.. tambah-tambah anjing yang cakap.. tetibe si kakak pergi kat adik, kakak cakap " akim mainlah permainan biyah ni.. kitakan adik beradik " akim jawab " terima kasih biyah " huuuu~ sgt2 terharu ye.. si abang teruskan tengok karton tu tanpa pape perasaan.. cis! hati kering sungguh.. 


sikap tolong - menolong


aku dulu pernah jaga diorang ni.. budak - budak buat sepah, u noe kan camner.. sikit2 mengemas.. tapi tak penat pun.. huhuhu si abang selalu tolong aku.. yep.. abang memang rajin.. kadang2 dia panggil adik -adik suruh mengemas sekali.. taw ape nyanyian dorang??? "ape yang penting?? KERJASAMA!" hehehehehe.. tapi citer wonderpet memang best.. aku pon tumpang sekaki tengok.. 


bahasa yang terkawal 


budak-budak senang terikut dengan keadaan sekeliling.. macam tu jugak dengan budak2 ni.. ada 1 hari ni si adik buat abang marah, aku tengokkan aje, tetiba si abang cakap, " ni yang buat abang naik darah ni" huiyyoo.. giler skema ayat dia kan.. huhuhu pastu si kakak ni nak pinjam barang si abang.. 


 kakak : abang, biyah nak pinjam ni boleh?
abg : eh, kata dekat akim, ni bukan milik abang..
kakak : ni milik abang la..
abg : ye ke?? ambil lah.. 


sedap dengar kan??

tyme ni pulak si adik merajuk dengan si ayah. adik aku syukor, pergi panggil dia turun kereta, nak ajak pergi makan..


syukor : akim, jom turun.. nak makan tak?
adik : pergilah dulu, nanti saya datang.. ( sambil muncung mulut )


 so sopan kan?? 


          eh, lupa nak cakap.. ayah aku pergi rumah pak cik aku sebab nak hantar bateri kereta, bateri dia kong terus.. masa dorang tengah pasang bateri tu, aku dengan si adik ni menyibuk nak tengok sama.. nak bukak bateri tu kena pakai spanar kan, kebetulan dlm kereta pak cik aku x der menda alah tu, spanar bapak aku pulak abang aku pinjam, so perpaksa pakai playar.. masa tukar bateri tu jam pukul 10.30 malam.. nak ketuk rumah jiran pun rasa mcm segan kan.. kalau bukak nat pakai playar, gigi nat tu  boleh rosak.. pak cik aku pon cakap, " sah gigi nat rosak ni.. aku da paham sgt " tetiba si adik ni menyampuk " huiyyo, kereta ayah hebat, kereta ayah ada gigi.." erk.. apakah?? tetiba semua gelakkan si adik.. tak pasal2 kan.. 


pic from abg google
adakah imej ni yang dibayangkan oleh si adik??  huhuhu

dah puas kena gelak, aku pon nyembang2 dgn si adik.. adik asek nuat gaya superhero.. aku pon ape lg, bawak kua hp terus snap aksi dia.. jom tengok.. 


gaya masked rider ke hape ntah..


superman terbang.. ye ke???

 aku : akim buat abugid ke?
akim : bukanlah.. tak tahu, tengok jek.. 


cuba tangkap gambar skema.. 

korang perasan tak semua gambar ni si adik tutp mata?? aku pun baru perasan hari tu, rupanya mata si adik ni x boleh kena flash.. tak tahan katanya.. dia siap pesan kat aku lagi suruh padam gambar dia yang mata tertutup.. tak kacak.. semua mata tutup kot.. aku angguk je, tapi x buat pon.. huhuhuhu 

p/s : tahun depan dia tadika, tak sabar nak tunggu kisah dia kat sekolah macam mane.. :)










0 budak suka berjalan balas:

perjalananku masih panjang

Daisypath Friendship tickers
 
ch3kgu's stori3s Blogger Template by Ipietoon Blogger Template