Friday, December 5, 2014

Hakikat yang tidak diundang


sudah bersediakah kita?

Sejak dua menjak ni, banyak berita mengenai kematian yang aku terima, baik dari jiran tetangga, jiran dua tiga tangga tak kurang juga jiran tak bertangga. ( okey, tak lawak ) banyak-banyak berita kematian yang aku terima, berita yang aku terima tiga hari lepas sangat-sangat terkesan dalam jiwa aku.

aku ade seorang kawan. nak kata kawan baik pun bolehlah. kalau tak baik takkan aku boleh berkawan dengan dia kan? pagi tu dia mesej aku yang dia nak balik rumah orang tua dia. kami berbalas-balas mesej sampailah tengahari tu dia mesej arwah ayah dia dah tak ada. aku jadi tergamam. aku call dia tapi aku jadi kelu. aku hanya mampu ucap takziah dan suruh dia bersabar.

lepas aku matikan talian, aku terfikir, bersediakah aku kalau aku mengalami situasi yang sama macam kawan aku ni? tetiba terima panggilan mengejut mengatakan orang tua aku dah tak ada. Allahurabbi.. aku masih belum mampu untuk menerima ujian seperti itu. sedangkan dapat tahu mereka sakit pun aku dah tak tentu arah, inikan pula mereka pergi tinggalkan aku.

masa zaman belajar, aku dengar kawan-kawan luah perasaan tentang abang atau kakak diorang lama tak balik kampung jenguk orang tua, aku kutuk-kutuk dalam hati. bila aku sendiri yang dah berkerja, walaupun tempat kerja 30 minit dari rumah orang tua aku, tetap aku sukar mencari masa untuk bersama diorang. tipulah kalau aku tak rasa serba salah.bila serba salah, aku hanya mampu berdoa ajelah. mujur mak dan ayah memahami.

kadang-kadang pernah hampir seminggu aku tak call parents aku, dan mereka berkecil hati.mungkin bagi kita perkara biasa, tapi bila melibatkan perasaan ibu ayah, perkara itu wajib dipandang serius. zaman belajar bila nak jawab final exam, mesti aku akan call mak minta restu. tapi baru-baru ni macam mana aku boleh lupa nak call mak pun aku tak tahu. sudahnya aku terlepas cakap yang aku ada final exam  dan mak tanya " Allah.. kenapalah tak bagitau mak? cubalah kalau buat apa-apa tu bagitau mak." aku sentap. berkali-kali aku istighfar. Allahurabbi... ampunkan aku Ya Allah..

aku masih memerlukan mereka. masih mendambakan didikan mereka. aku menyayangi mereka sepenuh jiwaku. mereka yang terbaik Allah hadiahkan dalam hidupku.  tanpa mereka aku yang sekarang ini tidak akan wujud. Allahumghfirli zunubi waliwalidaiya warhamhuma kamarobbayani soghiro.. Ya Allah kau ampunilah dosaku dan dosa kedua ibu bapaku dan kasihanilah mereka seperti mana mereka mengasihiku sewaktu aku kecil. Amin..

Ya Allah, kau jauhkanlah sambaran api neraka pada wajah mereka. Amin..


notakaki: untuk sahabatku yang telah kehilangan ayah yang tersayang, takziah aku ucapkan. aku doakan kau tabah hadapi semua ini. semoga arwah ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman. Allah lebih sayangkan arwah. i'm really miss ur smile bro. bertabahlah. take care of ur family.

0 budak suka berjalan balas:

perjalananku masih panjang

Daisypath Friendship tickers
 
ch3kgu's stori3s Blogger Template by Ipietoon Blogger Template