Tuesday, June 12, 2012

Sos VS Sundae ( BAHAGIAN AKHIR )

"Chot, tak ape ke kita pergi Mcd ni? Dah lah kau drive non-stop, sebelum tu kau ambil adik2 aku dekat Bangi. kau tak penat ke?" Aku ingatkan Chot datang seorang, rupa-rupanya dia angkut sekali adik-adik aku ikut dia balik sama. Adik-adik aku rapat sangat dengan Chot ni sebab Chot selalu ambil berat pasal diorang..  Patutlah sepanjang perjalanan ke sini dia tak mesej tanya arah langsung, rupanya ada big boss ikut dia balik sama..

"Alah kakak ni, kak chot kuatlah, dia cakap keturunan dia memang power, abang kak chot dulu 15 jam drive non-stop tau.. hebat kan??" chop~ sejak bila chot ni ada abang? bukan dia anak tunggal ke? aku tengok chot tahan gelak. Sah adik aku kena kelentong ni.. Chot ni memang, cakap  nak UP je..

"Tak pe je Umi. Lagi pun aku lapar sangat.. Aku segan nak makan kat rumah kau dalam keadaan lapar macam ni. Aku malu la nak menambah nanti.. Kau kata nak belanja aku kan?? Aku nak order 3 set makanan ye.." nak menambah kat umah aku malu, makan sampai 3 set makanan tu tak malu pulak?? Benci tau!

"Dik bagi Spicy Chicken Mc Deluxe 4 set, Sundae 1, Mc nugget 1 dengan ayam goreng ala carte, terima kasih" semangat waja betul beliau order.. aku jugak yang terketar-ketar nak bayar kejap lagi..

"RM 69.87 sen." Fuh~ nasib baik tak lebih RM70.. aku bawak RM70 je tadi.

"Nah dik.. Keep the change.." uikss.. siapa yang berhati mulia tolong bayarkan ni?? secara automatiknya aku toleh ke tepi.. What??!! MAMAT KEDAH?? Siapa sebenarnya dia ni? Polis? CIA? CSI New York?Dia ikut aku ke?? Kenapa dia ikut aku?  Aku bukan pengedar dadah atau pun mak ayam. Aku bukan pelarian. Aku warganegara yang sah!  Mak cheq takut..

TAP!! Uish.. terkejut aku.. Benci la Chot ni, suka petik jari depan muka orang..

"Umi, kau tak payah lah nak menganga sampai macam tu sekali.. orang dekat belakang dah menyumpah2 kau dah tu.. kot ye pun, meh duduk dulu." bisik Chot sambil tarik tangan aku pergi ke meja..

SUNYI. SEPI.

"Ehem.. Nak tengok makanan tu sampai bila?? Sampai kenyang ke? Ain, baca doa makan." kecoh la Chot ni.. Aku dah la cuak tak habis lagi.. Adik aku teragak-agak nak baca doa atau tak.. Akhirnya.......

"Allahumma bariklana fima rozaqtana waqina 'azabannar" akhirnya mamat kedah yang baca! Mamat Kedah tu buat kening double-jerk kat aku.. heleh~ setakat doa makan aku pun boleh baca.. Poyo punya Mamat kedah!

"Nama saya Azizi.. Sori lah hari tu saya malukan awak.. " ujarnya memecahkan kesepian diantara kami..

"Aku tak kisah. Benda dah lepas. Nah ambil balik duit makanan ni. Kang ungkit sampai ke tua pulak." RM70 aku letakkan depan dia. Chot dah tendang kaki aku sambil buat gerakan mulut "orang-belanja-biar-ajelah".. 


"Eh tak pe.. Anggap je tanda minta maaf dari pihak saya." Dia tolak balik duit tu ke arah aku.. Hish.. Pehal la pulak dia ni.. Dah lah bersaya-awak, geli owwwwhh~

"Tak nak aku ambil.. Thanks!" Chot terus menyambar duit aku.. Hampeh punya Chot! Siap kau dalam kereta nanti, aku korek-korek poket seluar kau.. Aku peduli apa. Duit aku tu~

Aku mulakan suapan aku. Ambil kentang dan celup dalam Sundae.. Eh kejap! Entah-entah dia baik2 dengan aku sebab nak malukan aku lagi tak?? buat pertama kali selepas 2 tahun, aku makan kentang dengan SOS!! Uwerkkkk. tak sedap!

"Kakak.. Kenapa kakak tak makan dengan Sundae?" Suapan semua orang terhenti.. Semua tengok aku.. Aiyark~ malu la pulak..

"Makan je lah.. yang tengok-tengok aku ni kenapa??" aku kira jawapan tu yang paling bernas setakat ni.

"Awak masih marahkan saya ke?? Saya minta maaf.." mamat kedah tu tundukkan muka.. Tahu tak pe! Nak je aku jawab macam tu tau..

" tak de lah.. aku okey je.. Sundae ni yang tak sedap.." ujarku cuba mematikan perbualan diantara kami..

"Ye ke??" terus mamat tu ambil kentang dan celup dalam sundae aku.. Aku ulang sekali lagi, dia celup kentang dia dalam Sundae aku! S.U.N.D.A.E  A.K.U! owh~ tidakkkk!!!!!!!!!

"Erm.. Sedap je.. Ape yang tak sedapnya? patutlah awak suka makan macam ni, bila masuk dalam mulut macam ada bom meletup.. sekejap rasa panas, sekejap rasa sejuk.. Mintak sikit sundae lagi boleh?" eh,, mamat ni pandai senyum rupanya.. Eh! apa aku ni? telek muka orang pulak..

"Ambil je la semua. Saya dah kenyang.." Opss.. tersebut saya la pulak.. Mamat tu,, opss Azizi tu senyum je.. Alah, nabi pun ampunkan umatnya, ini kan aku pulak yang biasa-biasa je..

"Azizi, awak buat ape kat sini?" Chot ni berapa kali la aku nak nasihatkan dia, jangan cakap sambil makan.. Selekeh tau tak!

"Rumah saya memang dekat sini.. Saya kerja dekat Selangor. Saya balik minggu ni sebab ada hal" jawabnya berseri-seri.. oh.. ye ke.. Aku menjawab dalam hati.. Aku pun sama jugak.. Tapi aku tak adalah seseri kau.. Jawabku juga dalam hati.. herm...

"Ye ker.. Jemputlah datang rumah Umi.. Dia ada majlis Sabtu ni.." Pelawa Chot.. Ewah.. Lagak dah macam tuan rumah..

"Iyer? Tak jemput pun saya datang.. " Nak jemput kejadahnya, aku bukannya suka pun.. kalau aku suka dah lama aku update dekat Facebook..


"okeylah.. kitorang dah habis makan.. Terima kasih ye belanja" ujarku sekadar berbasa-basi sebelum pulang.

*************************************
"Umi, tiba-tiba aku teringat la kenangan kita berdua.. kau ingat tak kau pernah menngis dekat aku sebab kau terkentut depan budak lelaki yang kau minat masa dekat sekolah menengah?" mestilah aku ingat! Pagi tu aku makan Cempedak goreng dekat rumah, sampai sekolah aku asyik buang angin je.. Masa tu aku tengah beratur nak beli pen dekat koperasi, tiba-tiba aku rasa nak buang angin, tahan punya tahan akhirnya terlepas juag. Malu giler! Rasa nak buat-buat pengsan je kat situ.. Tapi nanti mesti orang tertanya-tanya apa kaitan kentut dengan pengsan pulak, so aku cepat-cepat balh dari situ. Aku toleh belakang aku tengok lelaki pujaan aku buat muka. Malu nya!!!!!

"Ko ni, kalau pasal malu aku kau ingat je kan.. Benci lah!" terus aku tarik selimut.. tidur lagi bagus!

"Ala.. Ini last je aku nak usik-usik kau.. Esok kau dah jadi milik orang.." ujar Chot perlahan..

Ishk.. Apesal ada air dekat mata aku ni..

"Terima kasih Umi sebab jadi kawan terbaik aku.. Jadi penghibur aku, peneman aku.. Aku takkan lupakan semuanya.." Suara Chot mula serak..

"Ermm Chot, kau nangis ke??" tanya aku untuk kepastian.. Jarang Chot nak menangis..

"Tak lah.. Suara aku malam-malam memang berubah.. Jom tidur.. Penat tau dari petang tadi buat hantaran kau.." Alah.. suara dah bergetar macam vibrate henpon tak nak mengaku..

"Chot, aku sayanggg kau.. uhhhuuuukkk uhuuukkkk" akhirnya kami sama-sama menangis malam tu sampai tertidur..

********************************

"Cantiknya cucu tok ni.. Macam tok mudsa-muda dulu." Chot hanya mencebik.. Chot tak berapa ngam dengan nenek aku sebab dia selalu cakap nama Chot macam nama tikus.. alahai~ kesian kawan aku ni..

"Kakak.. Terima kasih sebab sudi terima pilihan kami.. Mak bersyukur sangat." kata mak sambil mengesat air mata.. Sejak peristiwa hari tu, aku sekali pun tak bercakap dengan ayah.. Marahku masih belum surut..

"Kakak.. Maafkan ayah ye. Ayah nak jadi ayah yang terbaik untuk kakak.. Ayah nak kakak bahagia.. Tak apalah kalau kakak masih marahkan orang tua ni, tapi ayah nak kakak tahu, ayah sayang kakak." ujar ayahku sambil melangkah keluar..

"Ayah.. uhhhuuukkkk uhhukkkk.. Kakak minta maaf." aku bangun sambil memeluk ayah.. berdosanya aku sebab buat ayah aku berkecil hati.. Kepalaku diusap perlahan.. Aku menangis sama teresak-esak.. Semua yang ada disitu mengesat air mata.. Walau apa pun yang terjadi,  i'm still your girl ayah..

"Pak Long, rombongan lelaki dah sampai." Serta merta drama air mata berhenti setakat ini..

Ya Allah.. takutnya aku.. Macam mana lah penerimaan bakal tunang aku nanti.. Ya Allah, kau mudahkanlah segalanya..

Chot menggenggam tanganku, tanda dia sentiasa ada untuk menyokong aku..

 Setelah 10 minit menunggu, akhirnya upacara menyarung cincin telah tiba.. Mak Cik Aida masuk ke dalam bilik.. Wajah Mak cik Aida tak berubah tetap manis macam dulu..

"Comelnye bakal menantu mama ni." ujarnya sambil tersenyum..

Aku tertunduk malu.. Hai, belum apa-apa dah biasakan diri mama.. Amboi..

Aku keluar untuk bersalam dengan tetamu selepas jarikudisarung dengan cincin.. Terketar-ketar aku berjalan keluar.. rasa macam kaki tak pijak lantai.. Mata aku mencari-cari bakal tunang aku. kata Mak cik Aida anak dia akan masuk kejap lagi..

Mataku melihat hantaran yang diberi.. ada Ipad la.. yahoo!!!! Tak sabar nak pegang ni.. kejap..  Macam mana boleh ada kentang dengan Sundae boleh ada kat sini? hantaran jugak ke?? Siapa punya cadangan buat hantaran macam ni.. ni mesti mak aku yang bagitau..

"ASSALAMUALAIKUM" suara lelaki ni.. Agaknya ni lah kot anak Pak Cik Kamil..

"WAALAIKUM....SALAM.." mamat kedah? Chop! apa dia buat kat sini??

"Kakak.. ni lah anak Mama, Azrul Azizi.." hah!! memang giler. memang giler.. semua ni giler!!

"Kau?? Kau anak Pak Cik Kamil??" sungguh aku tak percaya.. Aku tak suka dia, aku tak suka!!!

"Aku benci kau! aku benci kau!! Keluarrrrrrrrrrr!!!!!!!!!!!!!!!!


"Awak, awak bangun.. Asyik mengigau je.. " hah! aku mimpi rupanya. Ya Allah.. itu lah sebelum tidur tak nak mabilwudhuk, kan dah mimpi bukan-bukan..

"Maaf awak.." kesian suami aku menguap tak sudah-sudah.. macam badak air.. Azrul Azizi, suami aku yang tercinta.. Mimpi aku memang betul cuma part halau tu tak adelah. bila aku dapat tau mamat kedah tu tunang aku, aku lega sebab malam sebelum pertunangan aku, aku mimpi Azrul bagi cincin dekat tok aku.. Betul cakap ayah, dia ni memang baik.. Nasib baik aku terima pilihan mak ayah aku.. Happily ever after.. Syukran Ya Allah...



TAMAT

19:49:30  SELASA












2 budak suka berjalan balas:

Muna Ahmad said...

ceh ~ ak engt betul2 ~!
azrul azizi :)

ibnatul jamilah said...

wah terharunya...
i love it

perjalananku masih panjang

Daisypath Friendship tickers
 
ch3kgu's stori3s Blogger Template by Ipietoon Blogger Template