Saturday, June 2, 2012

Sos VS Sundae (BAHAGIAN 1)

"okey, setakat ini saja kelas kita pada hari ini. esok saya nak tengok latihan 3a. terima kasih." huh, keluar pun. naik juling mata aku buat statistik ni. silap hari bulan boleh terkeluar biji mata. habislah Cik Midah kena bela anaknya ni sampai ke tua. okey je,tak payah pergi keja, boleh la makan je, Cik Midah masak sedap oooo.. hehehe..

 BUK!!  "oi! apesal tersengih-sengih ni? mimpi basah ke semalam?" selamber badak je si Chot ni ketuk kepala aku.

 " sakit la mek! kau ni, tak payah la ketuk kepala aku, habis terbang ilmu statistik aku tadi. baik kau pergi tangkap, kang makin jauh dia terbang." kata aku sambil buat gaya "menangkap" ilmu terbang.

 " dah-dah, jangan nak menipu, kau ingat aku tak nampak la kau khusyuk melukis lelaki walkman kau tu je." Chot menjuih-juihkan bibirnya ke arah lukisan aku. sebijik macam cik mon kat Zoo Pahang. padan sangat la tu, memang asal Pahang pun kan..

 "tak payah la kau nak samakan aku dengan Cik Mon, kau ingat aku tak tahu apa yang kau fikir? jom, gi McD, kata nak belanja aku semalam." katanya sambil angkat-angkat kening.

 " eh, kau ni. aku cakap aku belanja kau kalau kau tak bercakap 20 minit ok, ni tak sampai 5 minit kau dah meroyan-royan minta ampun kat aku tak nak main dah. ah, takde!" aku cepat-cepat melangkah, nak pergi dari situ. selalu pow aku la si Chot ni. tu lah, duit banyak-banyak beli topup lepas tu bergayut. padahal pakwenya tu sekelas dengan kami je pun.. bila aku samakan dia dengan cik mon, marah. siap merajuk dengan aku 2-3 hari.. sampaikan bungkusan maggie dia pun dia sorok, tak bagi aku makan la tu kononnya. Walaupun dia ni cepat merajuk, tapi dialah kawan aku yang terbaik, susah senang tetap bersama dengan aku.

 "Umi, ala kau ni.. kedekut sangat lah.. ye lah, aku tau lah sape aku ni, mulut jahat, cepat merajuk, tak pandai pulak tu. sampai kawan baik sendiri pun tak nak belanja aku."  buat muka seposen pulak dah. ni lagi satu kehebatan yang si chot ade, kuat PROPA!

 "erm.. ye la, tapi aku belanja kentang goreng je ok.. nak burger ke ayam goreng ke, kau pakai duit sendiri tau." terpaksa mengalah jugak aku akhirnya.

" dik, kentang goreng 2, Air Sprite 2 , Sundae 1, makan sini." ceh, order bukan main lagi, macam la dia bayar. " "Umi, jom!" kami melangkah menuju ke sudut paling hujung. kentang cicah Sundae, itu memang kegemaran aku. kena pulak kentang baru lepas goreng dan cicah dengan sundae, bila masuk je dalam mulut, rasa sejuk-panas-panas-sejuk, macam letusan gunung berapi la.. memang sedap. mula-mula aku macam orang lain jugak, cicah kentang dengan sos, tapi satu hari tu, aku tengah khusyuk baca buku COKE dan SUNDAE , ( sebenarnya aku pergi MCD masa tu sebab nak feel cerita ni lah) aku tercicah kentang aku dengan Sundae, memang aku tak perasan, bila aku dah kunyah baru terasa lain macam sikit. sejak tu la aku makan kentang dengan Sundae. Si Chot ni pun dah lali. masa mula-mula dia dapat tahu, soalan pertama yang dia tanya aku. " kau makan ni tak cirit ke?" mau aku tak bantai gelak kat situ..

"Umi, kejap ye. nak gi ambil sos," sempat dia kenyit mata kat aku. ingat aku tergoda la tu.

sejuuukkk je kan..

kredit to: hazmanfadzil.com


" Mummy, besarnya auntie tu." segera beripalingkan ke arah suara tersebut. "Maaf dik, biasalah budak kecil." aku tengok muka akak tu serba-salah. aku hanya tersenyum, lalu menyambung semula suapanku. aku dah lali dengan perkara macam ni. Mula-mula aku terasa jugak, ye lah kan mana ada manusia yang suka kena kritik. tapi lama-lama aku faham, manusia ni memang suka bercakap tentang kekurangan orang lain. biasalah tu, adat..

BERSAMBUNG.... BAHAGIAN 2

23:24:25  SABTU.



0 budak suka berjalan balas:

perjalananku masih panjang

Daisypath Friendship tickers
 
ch3kgu's stori3s Blogger Template by Ipietoon Blogger Template