Sunday, July 7, 2013

oh Fatimah~

"Fatimah, bangun bace perenggan 1."
"Fatimah, bangun tulis kat depan."
"Fatimah, bangun pergi kat meja ustazah, ambil buku latihan."

berilah 1000 arahan sekali pun, Fatimah tetap diam, kalau datang angin tak baik, dia menangis. aku tak pernah dengar suara fatimah. sekali pun tidak. ( kecuali kalau aku paksa dia membaca @ menghafaz ayat-ayat lazim ), nak dengar dia bercakap sendiri, terjun bangunan 5 kali pun belum tentu dia akan bercakap.

Siti Fatimah, umur 8 tahun, berada dikelas 2 Dinamik. kalau korang nak tahu, guru kelas 2 Dinamik ni baik orangnya.. nak tahu sape?? Akulah... hahaha!! puji diri sendiri, kau mampooo?? disebabkan aku guru kelas, kebanyakan masa aku selalu berada diawal waktu.. so, setiap hari aku akan lihat drama air mata fatimah yang tak mahu pergi sekolah.. dia akan merengek-rengek depan pintu kelas. berlarutan sampai hari ini.. ( sekarang fatimah dah pandai, dia pilih masuk kelas bukan pada waktu aku mengajar )

ada satu yang aku suka pada fatimah. BIJAK. dia sangat bijak walaupun dia tak pernah tunjukkan apa-apa reaksi. kerja rumah semua siap. apa yang aku suruh hafal, semua dia buat. sampaikan aku TERberi perhatian yang lebih dekat dia. aku suruh dia ke depan, aku suruh dia bercakap, aku  libatkan diri dia dalam kelas. ya, aku gunakan kaedah aku suruh-kau buat. aku tak nak fatimah terus menjadi seorang yang sangat pasif.. kalau kena gaya, dia akan buat. kalau datang mood tak baik, dia akan menangis. bila dia menangis, baru aku tau erti penyesalan.. -_-

Guess what, fatimah tak sukakan aku. macam mana aku tahu? aku pernah tanya secara rambang dalam kelas siapa yang tak suka aku. aku beri jaminan yang aku takkan marah. tekalah sapa yang angkat tangan? ya, fatimah! masa tu baru aku tahu rupanya dia tak suka cara aku ajar dia. tapi aku tetap buat macam biasa, sampai 1 hari ni dia tunjukkan belang dia. dia hantar buku latihan dia, dengan cara dia campak ke tangan aku. masa tu memang aku menyirap senyirap nyirapnye. dalam kelas aku, fatimah sorang je aku tak pernah marah walaupun dia lupa bawak buku, lupa buat kerja rumah dan bermacam-macam kesalahan yang lain. kalau budak lain, dah macam mak tiri aku buat.

masa tu baru aku betul-betul tersedar tindakan aku yang terlalu memberi perhatian dekat dia, mengundang bahaya untuk diri aku.. mulai saat tu, aku layan dia mcam budak lain ( atau erti kata lain, aku dah x beri perhatian dekat dia ). lepas 2 hari, aku perasan dia dah mula datang ke arah aku, tapi dia tak bercakap sepatah pun. aku tanya apa yang dia nak, dia diam je. aku pun terus pergi ke meja budak lain. aku nak tengok macam mana keadaan dia bulan puasa ni.. harap dia nak bercakap dengan aku....




0 budak suka berjalan balas:

perjalananku masih panjang

Daisypath Friendship tickers
 
ch3kgu's stori3s Blogger Template by Ipietoon Blogger Template