Thursday, July 11, 2013

RAMADHAN #2 : saya sahur makan lauk udang!

harini first day puasa dekat sekolah. dalam hati aku tak sabar nak jumpa anak murid aku. nak tengok gelagat diorang berpuasa. masuk je kelas 2 Dinamik @ kelas anak kesayangan, aku perhati muka sorang-sorang masa tengah berdoa.. ada yang cergas, ada yang dah melepek..

'siapa yang puasa arini?' soalan aku yang pertama lepas suruh diorang semua duduk.
'ustazah, irfan tak puasa.' macam biasalah ntv7 bergerak ni memang tak boleh diam. ada je benda nak dia adunye. siapa lagi kalau bukan asyraf!
'ishk awak ni. kalau betul pun irfan tak puasa, tak payah la nak bagitau semua orang.' aku menegur. bukan apa, aku tak naklah si irfan tu menangis. ( irfan memang cengeng. pemadam kena pijak pun menangis.)

aku menoleh ke arah irfan. kan betul aku cakap, muka dia nak menangis.

'irfan nape tak puasa sayang?' aku tanye lembut hokeyy..
'saya penat.'
'owh.. nanti esok, irfan cuba puasa ye. tak rugi tau puasa. lagipun kita sekolah sekejap je. 5.30 dah balik. macam ni, malam ni lepas siapkan semua kerja sekolah, irfan terus tidur. nanti esok tak de lah penat sangat. tak pe, ustazah dulu pun macam awak jugak.' ( padahal i olss start puasa dari tadika tau )

mata aku terus mencari mat yo. budak talesimia tapi sangat kuat semangat.

'mat yo, awak puasa ke arini?'
'saya puasa ustazah.'
awak sahur apa pagi tadi?'
'saya makan roti dengan air susu.'
'tak makan nasi?'
'saya tak lalu'
'awak tahan ke ni?'
'tahan. saya dah biasa'

lagi buat aku kagum dengan dia.

'ustazah pagi tadi saya sahur ayam gorang.' darwisy bersuara.
'saya makan lauk buka semalam.' shazwien pulak cerita.
'saya makan sosej dengan nasik goreng.' muzzamil pun nak bagitau jugak.
'saya sahur makan lauk udang.' teka siapa yang bercakap? FATIMAH! aku betul2 terkejut nak meninggal.

'ye ke, siapa yang masak?'
'bibik' dia jawab sepatah je. ok lah tu, sekurang-kurangnye dia nak bercakap dengan aku.

kelas diteruskan tanpa sebarang gangguan. walaupun Fatimah dah mula ingin bercakap dengan aku, aku tetap jugak teruskan 'perang dingin' aku dengannya. bimbang perkara yang sama berulang lagi.


0 budak suka berjalan balas:

perjalananku masih panjang

Daisypath Friendship tickers
 
ch3kgu's stori3s Blogger Template by Ipietoon Blogger Template