Monday, November 29, 2010

Mak kau punya susu, kau yang berlagak pehal? ~ peribahasa versi Karam singh walia ~

hye~ bertemu kembali.. da beberapa hari x update blog sebab aku demam.. huuuuu~ MyEm0.Com ni baru la boleh gelak2 & cakap2.. kalau x, nak bersuara pon aku malas.. aku bersuara dlm facebook je.. ngehh..~  weyh miki, Fb ko larat plak, nak update blog x bleh!!  ( marah blog kepada aku ) heheh~ sori lah.. nak menaip panjang2 x larat la, plus nak kene pikir lg.. kalau Fb aku tinggal nak balas komen kawan2 aku jek.. huuuu~ ( ALASAN!) 


**********************************************************


Sebenarnya aku nak cerita tentang perihal ( ceh, ayat buku teks ) ape yg berlaku kat aku pagi ni.. mcm biasa la kan, budak2 da cuti sekolah, so secara otomatiknya aku pon cuti gak la.. juz kekadang datang sekolah buat penyelarasan kelas.. dah cuti panjang ni, secara otomatiknye pon aku tolong mak ayah aku kat kedai, ye lah kan selama aku keje jarang sgt aku nak jejak kaki kat kedai, ni dah cuti rajin2 la pegi menolong ye cik miki.. nak di jadikan cerita kedai bapak aku ni dekat sgt dgn sekolah menengah kat taman perumahan aku.. skrang plak budak2 tengah SPM, so memang masyuk cikit la.. tyme waktu senggang antara paper 1 & paper 2 dorang dtg sarapan kat kedai ayah aku.. ALHAMDULILLAH~ 


dah dekat seminggu lebih dorang exam, memang aku x der masalah langsung dengan budak2 ni.. tambah2 budak laki kan, memang senang layan dorang ni berbanding budak perempuan.. biaselah kan, perempuan.. itu nak cikit, yang ni nak banyak, mcm2 hal~ * eh! ko pon pompuan jugak cik miki!*  hehehehe~ MyEm0.Com lupe pulak.. okeylah, SEGELINTIR jek yg cerewet.. len sume okey kot.. 


dah habis makan, tinggal nak bayar jek.. ade seGROUP budak2 ni mintak aku kirakan.. okeyla, aku pon pergi.. aku x der masalah nak kira, yg jadik masalahnyer, dorang ramai, pastu bayar asing2, sorang2 hulur duit x main ringgit2 ah, men hulur puluh2 sume.. x kan aku nak ulang alik patplohlima kali kowt.. kedai bapak aku ni bukan besar bilik air dorang pown.. x larat nak ulang-alik..  aku cakap la, ADIK, DATANG DEPAN LA, SENANG CIKIT AKAK NAK KIRA.. dengan aku x der suaranye, cakap pon mcm x larat.. bawu bek demam kan.. budak2 tu semua dtg depan, except 1 couple ni jek x nak dtg.. Wadefish??!! yang aku geram 2 budak pompuan 2 cakap " kalau sakit x payah keje, menyusahkan betol!" WTH?! kedai ni bapak aku punyer, ade aku kacau ko ke minah?! geram betul aku.. yag paling aku x tahan 2 ayat last dy, " baru keje kedai dah belagak"..  ehh!! ko ni memang dah melampau! aku diam je.. dlm hati memang aku dah sumpah seranah.. aku wat bodoh jek.. last2 si pompuan nye dtg.. dy cakap "MILO AIS". aku balas la " MILO AIS JE?" pompuan 2 da buat muka.. aku wat donow jek.. dy hulur RM5.. ulang sekali lagi ye RM5! stakat RM5 ko nak berlagak dgn aku, baik ko pergi terjun longkang la.. aku pulang balik RM3.50.. so, harga milo ais di kedai pak yan adelah berapa adik2?? haa~ pikirla senirik yer... hihihi ok, sambung cerita.. mase aku pulangkan duit tu, kebetulan ade mak anak murid aku dtg, nak beli nasi lemak.. " Ustazah, nasi lemak 4 bungkus yer.. " aku tengok budak tu terkujat.. aku pon balas, "eh kak, x pyh la panggil ustazah, panggil sy umi je.." hehehehe~ humble itu penting okey~ MyEm0.Com huuuuu malu~ ye lah kan, yg belajar dgn aku akn anak dy je... x yah susah2 la.. hehehe.. 


aku ingat budak tu da settle je kat citu, rupanya x.. tyme dy blah dgn pakwe dy, boleh lg dy sound tepek kat aku, " ustazah pe perangai mcm ni" ni da melepasi fasa 3 tahap sabar aku ni.. aku pon pergi kat dy, aku tepuk bahu dy, so terjadilah perbualan "mesra" seperti dibawah:-






aku : kejap2, kamu x puas ati ape dgn akak ni?? >> cube utk berdiplomasi <<
dia  : buat muka x puas ati..
aku sambung lagi:
kalau x puas ati cakap.. terus terang akak cakap, akak x heran la kalau korang x makan kat kedah ayah akak.. > ayat hujung 2 aku tekankan cikit <  tp korang ni memang da cabar tahap sabar akak.. baru SPM da berlagak.. > ayat seterusnya aku pakai -kau , aku- je..< dari tadi ko perli2 aku kan.. kau ingat aku ni sape? family ko? aku kenal ko pon tak.. len kali blajar berbudi bahasa cikit..  tetiba adik aku dtg, dy tarik2 tgn aku.. budak laki 2 pon dah cuak2 tarik tgn awek dy.. budak pompuan 2 tengok je aku.. aku pedulik hape.. tyme aku umur dorang2 ni, nak tinggi suara kat orang yg tua dari aku pon aku x berani, ni kan nak sindir2.. last2, dorang blah je dari citu.. geram betul la! aku plak kene marah dgn bapak aku.. hmmm! aku diam jek.. nak buat mcm mane.. kurang ajar sgt kan...????!! 


ni la masalah budak sekarang.. duit yg dorang dpt tu pon mak bapak yg bagi, berlagak mcm dorang yg penat lelah carik duit.. kalau bukan sebab mak kau susukan kau dulu, x der la kau nak hidup sekarang ni.. dah besar panjang nak kurang ajar.. pergi ucap terima kasih kat mak kau la wei.. sebabkan perangai dorang ni, mak bapak & cikgu2 yg disalahkan.. x percaye? okey aku bagi situasi:


situasi 1 : 
korang nampak ade budak sekolah maki org tua.


ape yg korang akan cakap?


a- kurang ajar betul! cikgu dorang x ajar ke??
b- kurang ajar betul! anak sape la ni? mak bapak x ajar ke?
c- kurang ajar betul! bijaksan sungguh tindakan beliau.


ape jawapan korang? mesti la A & B kan?? sape yg disalahkan?? haaa~ taw pon korang..  aku tak taw la besok budak 2 dtg lagi ke x.. tungguuuuu je la.. MyEm0.Com papehal aku cerita besok okey?? bye~

1 budak suka berjalan balas:

Anonymous said...

Pretty nice post. Aku hanya tersandung pada blog Anda dan ingin mengatakan bahwa saya telah benar-benar menikmati browsing posting blog Anda. Dalam hal apapun saya akan berlangganan feed Anda dan saya harap Anda menulis lagi segera!.

perjalananku masih panjang

Daisypath Friendship tickers
 
ch3kgu's stori3s Blogger Template by Ipietoon Blogger Template