Thursday, July 26, 2012

Skool-LAH! -the love story- (BAH. 2)

"Akhirnya!!!!" kataku sambil mengeliat keluar dari dewan. Azab minggu orientasi dah lepas.. Heaven!

"Kin, kot ye pun happy, cover la sikit kau punya mengeliat tu.. Jari kau sampai masuk lubang hidung aku ni ape citer?"

"Opss.. Sorry.. Ala, rilek la.. " hidungnya yang kecil aku tarik lagi kuat.

"Kureng kau Kin!!" Akhirnya ketawa kami bersatu..

"Kin, sini kejap!" pandangan kami mati pada satu susuk tubuh yang aku kira kami berdua bersepakat  mengelarkannya LALAT!

"herm.. kau nak apa?" malas betul la aku nak layan Alesya ni.. mengada-ngada..

"Kau basuh kasut aku, boleh? aku tak larat la. penat." buat muka seposen pulak dah..

"aku pun penat jugak.. kau basuh la sendiri.." balasku.. banyak cantik muka kau. ingat aku kuli batak kau ke?

"Hek eleh.. weh perempuan, aku baru mintak basuh kasut je tau, kau dah menolak.. mak bapak aku tanggung kau dari kau kecil, sampai kau boleh sekolah kat sini, aku tak cakap apa-apa pun.. dasar tak kenang budi!" Macam biasa, ungkit mengungkit memang jadi senaman mulut si Alesya ni..

"herm.. ye lah, kau hantar kat bilik aku." malas aku nak bertekak.. orang sekeliling dah mula pandang-pandang.. baik aku blah je..

"Kin.. Sabar ye.. tak ape, aku tolong kau eh?" terasa tanganku digenggam erat.. Thanks Fiya!

*********************************************************

"Panjangnya barisan.." Fiya mengeluh.. perutnya diusap-usap.. macam ibu-ibu mengandung..

"Biasalah weh, dewan makan kan.. kalau tak nak beratur kita makan biskut cicah milo sejuk je la.. " ujarku sambil tersengih..

aroma ikan keli sambal dan sayur taugeh masak lemak menarik-narik hidung aku.. betul cakap fiya, barisan memang panjang..

"Kin, kau agak-agak macam mana lah kelas kita esok eh? nasib baik aku sekelas dengan kau.. ada geng lah aku.. eh, si lalat tu kelas mana? kata Fiya sambil menyenduk nasi ke pinggan kami..

"Kelas kita jugak.. " balasku pendek.. Aku pelik betul, dulu beria-ia sangat si Alesya tu nak ambil aliran sains tulen, alih-alih masuk jugak kelas perakaunan.. sekelas dengan aku pulak tu..

"habislah kau.." Fiya mengeluh. memang pun.. habislah aku..

**********************************************************
"Weh Kin, mana kelas kita? dari tadi kita pusing-pusing asyik kat tempat yang sama je." betul ke tak minah ni tau, dari tadi asyik lalu depan papan tanda "TOLONG SENYAP, PEPERIKSAAN SEDANG DIJALANKAN".  haih.. konpius betul..

"Kejap la.. aku rasa betul la.. semalam aku mimpi ada pak cik tua bagitau aku arah pergi kelas." hermm.. mana pulak kelas aku ni? lenguh dah kaki ni.. nak tanya orang, malu...

"Err.. korang berdua ni nak pergi mana? dari tadi ke hulu- ke hilir?" Tanya satu suara..
uikss.. siapakah itu? sepantas kilat kepala ditoleh..

"Kin, kacak membunuh jiwa keperempuanan aku la mamat ni." fiya bercakap seakan berbisik..

kacak membunuh? Jiwa keperempuanan? apakah?

"kitorang carik kelas 4P_1.. kat mana ye?" tanya Fiya, kalah suara operator telekom, lembut kemain lagi.

"Ye ke.. Aku pun nak pergi sana, jom lah sekali." mamat tu memulakan langkah..
hermm.. macam ni kacak membunuh? Kacak lagi abang kantin ok!

"ikut mamat ni sekejap je kita sampai, ikut kau? memang tak kembali ke pangkal jalan la kita.. Mimpi pak cik tunjuk arah konon, nanti kalau kau mimpi lagi sekali pasal pak cik tu, kau cakap kat dia, aku kirim salam maut 7 lipatan arah kat dia okey.." mulutnya diherotkan..  hek ena minah ni.. bebel la pulak dia..

"dah lah weh, macam nenek aku la kau ni.. bebel tak sudah-sudah.." balasku sambil sengih tayang gigi.. 

"Dah sampai.. Jom masuk" kata mamat tu sambil tersenyum.. Alahai.. senyum la pulak.. ada jugak yang tak lena tidur malam ni.. sape lagi, FIYA LAH!

Bismillah.. langkah dimulakan..

Kelas hingar bingar.. ramai jugak classmate aku ni.. tiba-tiba dengar orang ketawa mengilai..

"Lalat la Kin. Amboi kemain lagi bercerita, macam lah budak kelas ni pekak-pekak semuanya. dah tu duduk pun nak menggoda.. memang dasar Lalat la dia ni" matanya sengaja dijulingkan ke atas.. Meluat!
 
mataku meliar mencari tempat duduk yang kosong.. semua dah penuh, tambah-tambah barisan belakang, yang ada pun depan sekali tepi pintu.. boleh lah. janji ada tempat.

"Fiya, jom duduk depan.. Kita kan pelajar harapan negara.. hehehe" segera tangan Fiya aku tarik.

"Ala Kin, susah nak tidur lah duduk depan ni.." Kin mengeraskan badannya..

" Weh, yang tu je ada 2 tempat kosong.. kalau kau tak nak tak pe je.. Aku duduk sorang.." bukan tak biasa pun.. Selama ni memang aku sorang-sorang..

"Ye lah.. merajuk la pulak.. huh!" Fiya mengekori aku..

Hehe.. Aku menang.. Kin 1 - Fiya 0.. tapi memang betullah, duduk depan memang nak kena cover 24 jam.. Nasib lah kalau aku tertidur.. minta maaf ye cikgu-cikgu.. hehe.. minta maaf in advanced..

Suasana yang bising tiba-tiba menjadi sunyi sepi.. kelihatan seorang wanita aku kira lewat 30-an memasuki kelas kami...

"Assalamualaikum semua. Saya Puan Nazariah, guru kelas kamu semua. Saya mengajar subjek Bahasa Malaysia. Sekarang kita akan mulakan sesi taaruf kita. Kita mulakan dari tepi pintu, perkenalkan nama, tempat tinggal dan cita-cita"

Uiksss.. aku lah tu.. ehem..

"Nama saya Nur Adriana Anakin bt Abdullah. Berasal dari Selangor. Cita-cita saya ingin menjadi seorang guru." Fuh! Gila hebat aku.. sekali nafas je aku cakap.. kalau akad nikah ni conform sah..

"Okey, next!"


Nor Sofiyah, selangor, Pensyarah

Aiman Radzif , Pahang,Akauntan

Shahmi Anuar , pahang,ahli perniagaan

Khairul Falah Azmi, Kelantan, ahli perniagaan

Syasya Amirah, johor , guru

Siti khadijah, johor, akauntan

Nur hanisah, selangor, akauntan

Mohd Shahir Amran, Kedah, pensyarah

Mohd Shahir Imran, kedah, pegawai bank

Syed Latif , Terengganu, pegawai bank

Nur Alesya Suraya, Selangor, CEO syarikat kosmetik

Nor Natrah Shakirah, Selangor, CEO syarikat kosmetik

Nor Ilyani , Selangor, CEO syarikat kosmetik

Syarifah Suraya, Perlis, guru

Nurul Sakinah, Kuala Lumpur, akauntan

Siti Aminah, Perak, pensyarah

Ahmad Syakur, Kuala Lumpur , ahli perniagaan

Zaid El-Fateh, Kelantan, ahli perniagaan

Rosdan, Putrajaya, akauntan

dan akhir sekali, mamat kacak membunuh..

"Nama saya Tengku Syahmi Razlan bin Tengku Rosdan, asal dari Johor, cita-cita saya sudah ditentukan oleh ayah saya, saya akan menggantikan ayah saya untuk menerajui TR Holding."

seisi kelas menjadi gamat, okey tak, bukan seisi kelas,  sebenarnya pelajar perempuan je..

"Kin, kau tengok tu, dah lah kacak, kaya, memang perfect la dia ni.. kalau aku yang dapat, memang aku tak lepas.." Fiya mula berangan..

"Ok. Sekarang pemilihan ketua kelas. Ada cadangan?"

"Saya cikgu. Saya cadangkan Tengku Syahmi.." Alesya serta merta bangun..

"Huh! lalat tu ada hati nak rampas tengku aku la Kin." Fiya mencebik..

parah Fiya ni, dah melalut ni..

"Fiya, ingat matlamat kita kat sini, jangan macam ni lah. kita baru 16 tahun.. rileks ok..betulkan niat tu." aku cuba memujuknya.

"Aku gurau je la kin. tu pun tak boleh?" mulutnya dimuncungkan.. gurau la sangat kan, tegur sikit dah muncung macam mulut ikan..

"Semua setuju?" kesian cikgu aku, berpeluh-peluh..

SETUJU!!

"okey, sekarang saya nak ketua baru kita ke hadapan, dan memilih seorang untuk menjadi penolong. Tujuan saya buat macam ni supaya tak ada masalah yang berlaku berkaitan dengan kerjasama antara ketua dan penolong." bijak cikgu ni.. aku setuju..

"janganlah dia pilin lalat tu, kalau dia pilih aku berhenti sekolah.." aku ketawa kecil..

"Saya pilih pelajar yang di tepi pintu jadi pembantu saya." 20 kepala ditoleh kearah aku..

Ah, sudah! Syahmi ni memang sengaja nak kenakan aku..

Bibirnya mula mengukirkan senyuman yang hanya aku saja yang faham apa makna disebaliknya..



BERSAMBUNG


Khamis 26/7/2012 4:17:45
















0 budak suka berjalan balas:

perjalananku masih panjang

Daisypath Friendship tickers
 
ch3kgu's stori3s Blogger Template by Ipietoon Blogger Template