Monday, September 5, 2011

Tak Ada Seorang Sejak Azali Bodoh : ~T.A.S.S.A.B~


Tak ada Seorang Sejak Azali Bodoh : ~TASSAB~ apa??  bunyik ada lebih kurang TERFAKTAB?? kemon la,, jauh bebenor bunyiknye.. ok, tutup kes.. sebab apa entry kali ni ayat macam khuwanghaja ( nada mak jemah ok )?? sebab pagi tadi aku terserempak dengan kawan lama.. yup, lama sangat.. kitorang kenal since aku sekolah rendah lagi..
tapi tak lah lama macam aku kenal muna,
(pengantin perempuan) sejak tadika lagi tau..

macam ni ceritanya :

dia  : untungla kau, keje bagus.. aku ni, harap duit laki aku ja.
aku : kau ni, bukan ke dah memang laki kau.. mesti la bagi nafkah..
dia : tak cukup umi, tambah-tambah anak aku ni tahun depan dah tadika.. banyak duit nak kena pakai..
aku : eh, anak kau tahun ni 3 tahun kan? tadika apenye?? kalau tak mampu jangan paksa la.. tadika umur 5  tahun pun okey dah.. 
dia  : aku tak nak dia bodoh macam aku.. biarlah dia tadika lama sikit..
aku : aku dulu tadika 4 bulan je, aku berhenti sebab ayah aku pindah tempat keje..  lagipun tahun 1 nanti dia akan diajar dari basic la.. jangan risau..
dia  : kau memang pandai.. masa sekolah dulu nama kau selalu tercalon top 15.. 
aku : tu sekolah rendah, sekolah menengah kau tak tahu.. semua hancur..
dia  : aku ni memang bodoh.. janganlah anak aku waris sifat aku ni..
aku : (sambil angkat anak dia) ape lah mak kakak merepek kan?? tak pernah pun acik umi dengar bodoh tu penyakit keturunan.. mak kakak ni pikir sangat.. sampai merepek bukan-bukan.. kan kakak kan?? ( kesian budak tu, terkebil-kebil tak paham sepatah haram pun yang aku cakap )
dia  : kau tak faham umi..
aku : dah lah.. jangan nak merepek kat sini.. Allah tu sebaik-baik perancang tahu.. kalau kau asyik mengeluh macam ni, serupa kau tak bersyukur pulak.. Allah kan Maha Adil.. setiap hambaNYA DIA bagi kelebihan masing-masing..  mesti ada agenda lain yang DIA aturkan untuk kau.. banyakkan berdoa ok?? Lagipun tak ada seorang sejak azali bodoh.. kalau ada, mesti kita takkan maju sampai macam ni sekali.....

-perbualan yang lain terpaksa dipotong-

*********************************************************

aku selalu gunakan TASSAB ni kat anak murid aku.. aku tak nak diorang set kat minda diorang " hanya murid kelas hadapan je boleh berjaya".. eh, tetiba nak upload gambar dalam kelas pemulihan jawi.. hehehe~


haruslah ada muka aku kan~


ni ketua kelas pemulihan ni.. asyraf, senyum sikit!


wif da gegurlz pulak.. eh! asal diorang peace aku tak peace pun??


dengan geng lelaki yang sopan santun.. 


dengan geng lelaki yang kurang sopan + kurang malu.. hadoi~ 

okey.. sampai sini jek coretan aku.. jangan lupa TASSAB tau.. semua ada kelebihan masing-masing.. yang Penting DOA+USAHA+IKHTIAR+TAWAKAL= BERJAYA!!!!!!!!!!!







1 budak suka berjalan balas:

kawie2020 said...

best arr blog cikgu... terhibur saya membacanya..

perjalananku masih panjang

Daisypath Friendship tickers
 
ch3kgu's stori3s Blogger Template by Ipietoon Blogger Template