Saturday, May 8, 2010

Ape Salah Aku??

Mak, ain dapat Usim! mak, acik dapat Matrik! Mak, along dapat ukm! Tanpa mereka sedar, di sebalik keceriaan mereka ade insan yg merintih dalam diam..


***********************************************


"Mak! Angah dapat UUM!" kedengaran kegembiraan dlm pertuturannya.. "Dpt course ape?" ibunya bertanya. " pengurusan Awam. " Keadaan diam seketika. "erm.. x payah pergi la.. Ambil bidang agama, kalau course mcm tu, ko x pyh pergi." keputusan , dgn perlahan langkahnya diatur menuju ke bilik..


************************************************


" Hello, umi, ni aku is.. lame x dengar criter ko.. Ape khabar?? aku skrang kat KUIS."
" KUIS tu ape?? "
" Kolej Universiti Islam antarabangsa Selangor "


*************************************************


" salam ayah. angah ni.. Result sem 1 da dapt. Angah dpt 2.9.. Hmm angah faham.. angah mintak maaf.. angah akan usaha lagi.." raut wajahnya keruh memikirkan dirinya yang terpaksa mengambil kos yg memg x pernah terpikir dek akal.. BAHASA ARAB!! tahun demi tahun dia lalui dengan penuh tekanan dan kesukaran.. Kadang2 terlintas di hatinya untuk berhenti, tetapi mengenangkan org tuanya yg tegas, hasratnya terbantut..


***********************************************


" aku nak kali ni ko dpt 3 ke atas.. da lame aku bersabar dgn ko.. nape adik2 lain boleh, ko x boleh?? ko ingat ni.. kalu ko x dpt 3 ke atas, siap ko.. " tekanan makin dirasai ketika diri melangkau semester 3 tahun 2.. " Ayah.. angah dpt 3.3!! Alhamdulillah..!! dirinya melonjak kegembiraan.. selepas itu dia mulai mendapat semangat dan yakin yang dirinya bukan sebodoh yg disangka.. tetapi nasib tidak selalu menyebelahinya.. semester 4 dia gagal 1 subjek.. trase dirinya tidak dpt berpijak di bumi yg nyata.. rahsia itu disimpn kemas.. semester 5 dia menjadi lebih tertekan.. dengan bertambah subjek yg diambil, akhirnya dy hanya mendapat 3.3.. keputusan itu tidak menggembirakan sesiapa.. malahan dirinya dibandingkan dgan adik - bradik yg lain.. ketika itu, dirinya dirasakan sangat hina.. semester 6 dihampirinya.. tekanan demi tekanan sgt dirasai... ketika berhadapan dgn keluarganya, keputusannya sering diperkatakan.. apa salah dia?? bkan dy x berusaha.. ibunya sering berulang kali memperkatakan bahawa keputusan ibu bapa x akan merosakkan anak2nya.. tp apa yg dilaluinya sungguh perit.. kdg2 terlintas difikirannya samada org tuanya tahu atau tidak tentang kesukaran yg dialaminya.. kadang2 dia rasa tersisih.. sebab itu bnyak masanya dihabiskan di hostel, apabila tiba cuti semester, dia mulai panas.. duduk dirumah untuk jangka masa yang lama, bkanlah sesuatu yang dia inginkan.. dia tahu, pasti pertengkaran kecil akan berlaku ketika dia di rumah.. padanya ketika itu, hanya dia yang memahami siapa dirinya..


*************************************************


3.67!! sesuatu yang mustahil tp itulah yang dia perolehi.. berita itu dikhabarkan kepada ibunya.. ibunya menjerit kesyukuran... begitu juga ayahnya.. tp x lama.. dirinya terus dipersalahkan lagi.. hanya kerana tidak mengikut keputusan org tuanya untuk praktikal di tempat yang diputuskan oleh org tuanya.. kesukarannya dalam kewangan membuatkan lagi org tuanya mengungkit kembali keputusannya.. setiap kali perkara itu dibangkitkan, hatinya sangat hiba.. kdg2 rasa ingin pergi jauh daripada keluarganya.. tp apa daya.. dia x tahu mana nak pergi.. sebab itu dia menanam azam untuk pergi dari semenanjung malaysia apabila dia kerja.. semoga apa yang dihajatkan itu akan tercapai..

2 budak suka berjalan balas:

baincardin said...

Syukur alhamdulillah....akhirnya aku menjadi ayah.^_^

Cik MiKi said...

tahniah~ ^^

perjalananku masih panjang

Daisypath Friendship tickers
 
ch3kgu's stori3s Blogger Template by Ipietoon Blogger Template